Enkla & nyttiga frukostpannkakor

Pannkakor till frukost?! Det låter knappast nyttigt, ellerhur? Inte om du lagar vanliga mjölpannkakor kanske, men här tänkte jag bjuda på ett nyttigt alternativ som är en ren proteinbomb. De är perfekta att ta till under dagar där du vet att du kommer träna en del och behöver proteintillskott. De är helt glutenfria och innehåller bara två ingredienser: banan och ägg. Enklare än så kan det verkligen inte bli.

Jag brukar steka pannkakorna i plättjärn för att jag tycker att det smakar godare av någon anledning + det är lättare att justera portionerna så. Även barnen älskar de här pannkakorna, så jag får vara snabb om jag ska få några på morgonen.

Jag brukar beräkna två ägg per banan för att få en bra konsistens. Ofta räcker det med en halv banan och ett ägg för att jag ska bli mätt. Mosa bananen och blanda ihop med ägget med hjälp av en gaffel. Jag tar gärna i lite salt också för att få fram smakerna bättre. Värm stekpannan med lite fett i och stek sen som vanliga pannkakor. Om du vill ha någon god smaksättning rekommenderar jag blåbär, hallon, jordgubbar eller andra bär. Sylt eller sirap är knappast att rekommendera om du vill hålla kalorierna nere, men en liten skvätt då och då skadar ju inte. Om du vill ha extra smaksättning så passar det bra att strö lite kanel över pannkakorna.

De är för övrigt utmärkta att ta med som mellanmål också. Bara att slänga ner några i en burk och ta med - lika goda kalla som nystekta!

16 jun 2017