Min träningsplan för sommaren

 

På sommaren är det lätt att halka ur rutinerna, särskilt när det kommer till träning. De senaste åren har jag dock lyckats väldigt bra genom att anpassa träningen till de platser jag har befunnit mig på. När vi har varit uppe i mina föräldrars stuga i Dalarna har jag främst satsat på att jogga i skogen och vara ute med roddbåten. När vi är på solsemester blir det simma i havet, jogga på stranden och yogaövningar. Den hårda muskelträningen från gymmet får stå tillbaka lite för övningar med den egna kroppsvikten istället. Det brukar vara effektivt det också och mycket enklare än att fylla resväskan med en massa träningsredskap.

Viktigast av allt är att se till att få någon träning gjord alls. Det är så lätt hänt att vakna upp och känna sig lat och säga "jag tränar senare på dagen". Det brukar sällan bli av.... Istället har jag en enkel rutin där jag helt enkelt kliver upp och river av ett kort träningspass på 15-20 minuter med någon video eller bara drar på joggingskorna och ger mig ut före frukost. Det behöver inte vara några långa sträckor utan det viktigaste är att göra något alls. Och har du väl kommit igång på morgonen brukar motivationen för att få in lite mer träning under dagen stiga. Och som sagt, gör träningen till något som hör ihop med semestern ändå. Spela badminton eller kasta frisbee med barnen,ta en extra lång tur med hunden eller gräv lite i trädgårdslandet. Egentligen är det väldigt enkelt att hålla sig i form även på semestern. Det är bara om man helt ger upp, lägger sig i hängmattan och häver i sig snacks och drinkar som det kan tillkomma oönskade kilon.

Hur som helst, för den här sommaren har jag satt upp som mål att få in tre lite tyngre träningspass per vecka. Då menar jag löpning, simning eller annan areobisk sport under 45 minuter till en timme. Muskelträning tänkte jag lägga in under två till tre pass per vecka, men då hellre effektiva korta HIIT-pass. Just intervallträning fungerar väldigt bra för mig och det brukar räcka att jag lägger till ett par vattenflaskor eller liknande som vikt som komplement till den egna kroppsvikten.

Krångligare än så tänker jag inte göra det. För det mesta hinner jag med det här direkt efter jobbet när jag är hemma eller så lägger jag in passen efter lunch på semestern. Siesta får jag efteråt. ;)

15 jun 2017