Träna yoga med barnen

Yoga är en träningsform som jag gärna blandar in i min träningsplan för att få in lite mer rörlighet och lugn, samtidigt som kroppen får en utmaning. Jag fastnade för den här träningsformen när jag åkte på en träningssemester i Spanien för några år sedan och sedan dess brukar jag ta någon kurs ibland, köra yogapass på det lokala gymmet eller träna med videos hemma på YouTube.

Det som jag gillar med yoga är att det finns ett helhetstänk bakom. Det är inte bara fokus på att man ska bygga muskler utan mycket på att man ska hitta en bra hållning, förbättra sin rörlighet och hitta ett lugn inom sig själv. Det passar mig perfekt de veckor när det kan bli lite väl mycket på jobbet och barnen har mycket aktiviteter i skolan och på fritiden.

Förra sommaren åkte jag på en jättekul kurs i Småland i något som heter akroyoga. Det är en yogaform där man även blandar in akrobatik och utövas i par. De flesta hade en partner i sin egen ålder (själv åkte jag med en väninna), men några hade med sig sina barn och där blev jag verkligen inspirerad. Nu har jag fått med min son på det här och vi ska åka på samma kurs nu i sommar.

Även om du inte har möjlighet att åka på akroyogakurs själv så skulle jag verkligen rekommendera att ta med barnen på yogapass eller att ni tränar tillsammans hemma. Det finns så mycket bra videor där ute och det är ett perfekt sätt att ha kul tillsammans samtidigt som ni rör på er. De flesta barn brukar älska den här träningsformen då den mer är som en lek än som något man "måste" göra. Ut med en filt i trädgården och testa lite nya trick tillsammans helt enkelt.

Även vanlig yoga brukar fungera bra för barn och ger dem en chans att varva ner när det blir stressigt i skolan. De kan själva mäta att de blir mer rörliga och ni kan sätta upp utmaningar i familjen kring vem som lyckas nå ner först med händerna eller huvudet till golvet i olika framåtböjningar, vem som kan balansera längst i en kråka eller hur länge man orkar stå i krigarställning. Men ta det försiktigt förstås! Det är viktigt att inte överanstränga sig eller göra något som gör ont.

Gå på några yogapass med en erfaren lärare först så att ni är säkra på att ni utför rörelserna rätt så kan alla i familjen hjälpas åt sen och ha riktigt kul tillsammans!

13 jun 2017